dijous, 12 de febrer del 2009

Sobre nacionalismes

El tema ha sortit en classe. Parlàvem sobre el Renaixement i el sorgiment de la literatura comparada juntament amb els estudis sobre història de la literatura. En aquesta etapa es reinvindicava la llibertat creativa per a defensar la originalitat per a passar després a una cosa més particular fins arribar a la part geniuna de cada poble.

A mi em dóna a entendre que en aquest moemnt és quan comencen les reinvindicacions de cada cultura, les diferències es fan més visibles però no perquè apareguen de cop, sempre han estat prensents però fins llavors ningú havia dit "mireu això, no és com això". En certa manera podriem dir que comencen les comparacions (una cosa molt lletja).

M'ha fet pensar. Al territori espanyol estem en constat lluita reinvindicativa de la cultura de cada territori. Una cultura molt amplia i rica però al mateix temps destructora (uns altres dirien opressora). El nacionalisme que em toca a mi és el català i n'estic ben orgullosa. No sóc diferent a una persona de Madrid en quants a drets i obligacions però sí en quant a cultura.

Fa temps parlant sobre el tema, un company em va dir que sí que compartiem molts trets culturals amb els madrilenys, murcians o andalusos, la cultura de viure al carrer, del menjar bé, de la festa, les ganes de fer-la petar, creences i altres coses. Encara que jo crec que tots aquests aspectes els compartim també amb tots els habitants amb els quals compartim el mar Mediterrani. El demés, cultura imposada a bones o a males maneres i sense cap dubte ens beneficia més que ens perjudica. Pot ser la confussió que algú pot tindre és per tindre les dos cultures tan unides. Però no és la pròpia.

Nosaltres ens definim per una música, una literatura, un tipus d'expressió artística, una forma de pensar, un bagatge territorial territorial que només posseïm nosaltres. No som superhomes ni superdones molt diferents als altres pobles però tampoc hom som dels altres terrritoris europeus que tenim al costat i compartim cultura.

Des del meu punt de vista, ara ser nacionalista pot ser una mica anacrònic doncs les barreres entre les persones ja no són de coneixement, tendeixen a ser barreres polítiques i econòmiques. I amb tota aquesta parrafada només volia dir cap català de sentiment no és millor que algú que hi viu a Extremadura, Múrcia o Madrid, el teu veí pot ser pitjor. A mi m'agrada relacionar-me amb gent d'altres llocs, la cultura és un canvi constant d'experiències i de coneixements però no vull oblidar quin origen tinc, doncs aquest és únic.

2 comentaris:

Strahd ha dit...

Molt interessant tema :)
Per deformació, m'agradaria formular algunes preguntes a les quals no tinc, malgrat tot, una resposta clara. És clar que el "Nacionalisme" es caracteritza sobre tot per un sentiment de comunitat d'un "poble" basat en un suposat origen, una llengua y/o una religió comunas. Es refereix, en últim terme, a la defensa de la "nació" pròpia, però: el teme "naciò" és un concepte cultural? Polític? Ambdós? Hem d'identificar "cultura" -en sentit ample- amb llengua?

Des d'el meu punt de vista, si entenem la "nació" como un fet cultural, tots hem de ser nacionalistes. M'explique. Per a la gent que, com jo, aboga per cert cosmopolitisme i unes relacions inter/multi-culturals, això només podem fer-ho si, previament, reconeixem i defensem en la seua dignitat cadascuna de les cultures/nacions que conformen eixe posible ordre "multinacional". Es trataria, doncs, d'un nacionalisme inclusiu, que suma sense perdre's la identitat pròpia.

Per altra banda, no crec que totes les formes d'apropiació espiritual/cultural de la realitat siguen igualment vàlides. N'hi ha de fets culturals que no es poden tolerar desde criteris de Justícia (per eixemple, l'ablació del clítoris y formes de submissió sexista similars). Per això crec que tota forma de nacionalisme ha d'anar tamisat per allò que Dolf Sternberg i Jürgen Habermas van definir com a "patriotisme (o nacionalisme) constitucional"; es a dir: ficar l'accent en l'adhesió als fonaments i valors idiosincràtics de qualsevol cultura democràtica, en la que tots els "màxims de felicitat"(cada forma cultural pròpia) es vàlida sempre que no trenquen amb el marc dels "mínims de Justícia" que permeteixen la convivència de les diferentes cultures....

En fin, perdó per la parrafada i si vols, ja discutirem més sobre el tema :)

Petons!!

Jesús M. Tibau ha dit...

nacionalisme i tolerància no estan renyits, i estimar la teva cultura no significa menysprear la resta